måndag 9 juli 2012

Pilli pilli hoho (paprika)


Hej Hopp!

Idag är det måndag igen. Vi vaknade båda med lite måndagsångest efter en ganska sömnlös natt vilket är ovanligt då vi brukar sova ganska bra trotts betongkuddarna de förser oss med. Jag började idag på maternity ward där Kimpa härjade förra veckan och hon tog över för mig bland barnen. Jag har verkligen sett fram emot veckan på förlossning och mödravård då jag har små funderingar på att åta mig barnmorskeriet i framtiden. Vi hade ganska mycket patienter denna morgon, både gravida kvinnor med olika åkommor som malaria och diarré och mammor som återhämtar sig efter förlossningar och kejsarsnitt. En mamma var dock i det skedet att hon var redo att förda. Hon har redan 8 barn så den nionde graviditeten skulle väl inte vara någon match. Men då barnet låg med ryggen först bestämde doktor lillöra att vi skulle göra kejsarsnitt. Så jag förberedde patienten på operation med blodprov, kateter och rakning. Sjuksköterskan konstaterade att mamman redan var mycket öppen och tyckte att hon nog egentligen kunde föda vaginalt, men doktorn hade ju sagt sitt… Sjuksköterskan gick iväg för att se om de var förberedda i operationssalen och då började mamman krysta. Å nej tänkte jag det ser ut att komma något där nu… I grevens tid kom sjuksköterskan tillbaka för helt plötsligt ploppade ett litet flickebarn ut och kom till världen! Helt fantastiskt, underbart och häftigt. Men detta är inte slutet på historien, sjuksköterskan känner på mammans mage och utbrister – Det är en till! Så det var minsann tvillingar och med knappt 5 minuter så ploppade nästa lilla flicka ut, 2,5 kg vardera. Detta är något av det finaste jag varit med om!

I lördags var vi i Kitale, en lite större stad i närheten. Vi besökte ett museum som var ganska tråkigt, men vi tittade på ormar och krokodiler. De hade även en stig in i en skog där vi tittade på apor och vackra växter. Sen gick vi hungrigt vidare till en restaurang. De hade menyer! Vi har inga menyer på restaurangen vi äter på varje dag… Vi beställde in passionsjuice och mangojuice. Jag åt hamburgare och Kim pilau, ett ris med kryddor i, det är mycket gott. Mätta och glada gick vi på skojakt. Nu när vi har så fina klänningar kan vi ju inte gå omkring i leriga gympaskor så vi behövde sandaler! Efter letande i supermarkets där sandalerna föll i bitar bara man såg åt deras håll så hittade vi en riktig skoaffär. Där inhandlade vi varsitt par sandaler och jag köpte även safarikängor (sånna där som du köpte till mig när jag var lite pappa!). Efter denna dag var vi trötta och tog matatun hem. Det var ju ett äventyr i sig att åka matatu! Ca 14 personer inklämda i en buss för 9… vi kom helskinnade hem.

Igår var en lugn dag. På morgonen tvättade vi. Sen blev det sol på bakgården och eftermiddagen spenderades i Minnys salong där Kim became a real Africana! Hon gjorde flätor, eller lines som de kallar det för här. Det var ett kul ställe. Det verkade nästan som om vem som helst kunde gå in och böja fläta lite hit och dit. Det började på mig med, fascinerade av hur mjukt och lent mitt hår var, men jag stoppade dem innan de tagit över mitt huvud.

Morsning korsning!

1 kommentar:

  1. Åh moa så fantastiskt, vilken härlig upplevelse, oplanerad tvillingfödsel är det väl inte så vanligt att man är med om nuförtiden!! Vad roligt att alla mår bra! Och kimsan, hoppas du är snygg i nya looken, a l'africaine!!

    SvaraRadera