söndag 1 juli 2012

Blickar framåt

Söndag, Kim ligger och sover efter lunchen, jag har också tagit en lite lur för att orka vara upp till matchen i kväll. Här börjar den inte förrän 21:45 och då brukar vi slumra.

Det har varit en jobbig vecka, och nu kan det nog bara bli bättre. Kim har varit sjuk, först feber, huvudvärk och ont i magen. Följt av diarré och misstankar om malaria. Så i onsdags testades hon för både malaria och tyfoid feber, men alla prov var negativa. Hon fick ändå lite mediciner och blev hemskickad. I fredags gick vi till sjukhuset för vår doktor (kontaktperson) ville titta på henne. Så vi gick dit i maklig takt och satte oss för att vänta på honom, som vanligt var han sen och jag irriterad. Efter nästan en timmes väntan mår Kim riktigt dåligt, svimmar och får ett av sina krampanfall. Jag har ju varit med om det tidigare, men blir ändå nervös eftersom att vi befinner oss där vi är. Sjukvårdspersonalen bär in Kim i ett undersökningsrum och där börjar vår 7 timmar långa vistelse som patient och anhörig på Kimilili District Hospital. Kim får relaxerande injektioner och jag försöker övertyga doktorerna om att hon inte har epilepsi. Efter ett tag ringer jag Kims pappa för att fråga hur länge hennes anfall brukar vara och får lite stöd av honom, han förklarar även för doktorn vad det handlar om och det lugnar dem lite. Så efter 1,5 timmes kramper så somnar hon äntligen. Senare mot kvällen får vi åka hem, jag med förmaningar om att sköta hennes intravenösa dropp och att få henne äta, Kim själv minns inte särskilt mycket.

Nu har det gått två dagar, vi har båda vilat upp oss, Kim mår mycket bättre och vi ser fram emot en ny vecka fylld av möjligheter. Imorgon skall jag börja på barnkliniken och hon på förlossning/mödravård. Förhoppningsvis får vi vara friska denna vecka. Till helgen blir det utflykt, mont elgon eller kakamega forrest för lite djur- och naturskådning. Idag har vi tagit det lugnt, strosat omkring på en promenad i grannskapet med våra vänner Lilian och Reagan, tagit lite bilder och njutit av vädret. Här är nästan alltid perfekt temperatur på dagarna, i solen snudden på för varmt. Kim har kollat upp priset på dreadlocks, 200 shilling vilket motsvarar ungefär 16 sek. När Kim har kollat i Malmö kostar det 5000 sek, det är ju löjligt.

Både jag och Kim är stundtals lite trötta på maten här, det blir mycket samma likadant. Vi fantiserar om potatissallad, kallrökt lax, att grilla, jordgubbstårta, pasta och annat gott. Ikväll ska vi önska pommes frites, det har de i allafall, och fast vi inte tycker det är någon höjdare hemma är det delikatess här! Igår köpte vi hem mango och ananas och lyxade oss framför ett avsnitt modern family på datorn. Mangon här är av en annan värld, hemma gillar jag inte ens mango, det är för att den aldrig har varit så här god.

Nu ska jag nog ta och skaka liv i snusmumriken bredvid mig för hon har sovit i snart 2 timmar. Vi hörs snart igen! 

Fridens liljor

              Kimililis fina färgglada cykeltaxis och dess ståtliga chaufförer!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar