fredag 20 juli 2012

Nairobi tur och retur

Dagarna går riktigt snabbt nu. Denna veckan har gått i ett hujj. I tisdags kväll tog vi nattbussen till Nairobi för att på onsdagen besöka ambassaden och fixa ett nytt pass till Kimpa. Bussen gick från Bungoma klockan 20.00 och anlände i Nairobi 05:00. Bussresan gick bra, men ganska mycket skump på vägen gjorde att nattsömnen inte var perfekt. Vid sextiden blev vi upplockade av George, samma kille som körde oss från Nairobi till Kimilili när vi kom hit. Vi åt frukost, fixade passfoto och sen gick vi runt i Nairobi och tittade på staden. Nairobi är KAOS. Men en häftig stad med stora kontraster från rikedom till fattigdom, från arkitektur till lerhus, storstad till natur.

Vid 13-tiden stod vi utanför svenska ambassaden och knackade på dörren. Efter en stund blev vi insläppta av vakter, som tur hade vi ju bokat tid annars hade vi fått gå hem tomhänta. Vi gick igenom säkerhetskontroll och jag fick öppna min ryggsäck och visa upp innehållet. Det gick bra, men sen kom jag på att jag hade en kniv där. Hoppsan sa jag här är visst en kniv... men jag fick följa med in ändå, efter att de beslagtagit väska med kniv. Efter lite väntan fick vi komma in till en mycket trevlig dam, vid namn Ulla. Hon fixade det mesta och om ca 1,5 vecka får vi hämta det rykande färska passet hos henne. Eftermiddagen spenderades på en vegetarisk, indisk restaurang där vi njöt av god mat och mangolassi mmmm. På kvällen tog vi nattbussen igen, skumpandes hem till Kimilili. Igår var vi riktigt möra, sov hela förmiddagen, tog sen en liten tripp till marknaden där fyndade klänningar och koftor. Det är lite kyligt vissa dagar, bara typ 18 grader...

I eftermiddag har vi planerat inför vår tripp till Mt Elgon i morgon. Vi har träffat Esther, som även heter Gull, som skall vara vår guide. Enligt henne är det inte så säkert att vi får se några djur så vi ställer in oss på vacker natur. Om det skulle kika fram nåt vilt så blir vi istället positivt överraskade. Det skall bli skönt med lite naturupplevelser i alla fall.